Warong Pak Hamid

Warong Pak Hamid

PENGELUAR TENAGA KEPAKARAN

PENGELUAR TENAGA  KEPAKARAN

Tuesday, July 15, 2008

Kegiatan Ekonomi (pandangan umum)

Kegiatan Ekonomi (pandangan orang awam)

Tujuan kegiatan ekonomi pada asasnya adalah untuk mendapatkan wang. Wang diperlukan untuk kita meneruskan kehidupan. Dengan wang kita boleh mendapatkan keperluan asas kehidupan saperti makanan, pakaian, tempat tinggal dan sebagainya. Tanpa wang atau kekurangan wang boleh menyebabkan kehidupan kita tidak sempurna.

Di zaman dulu manusia tak perlu ada wang kerana mereka hidup mewah. Segala keperluan mereka ada dikeliling mereka dan percuma pula. Contohnya, nak makan boleh pergi memburu atau mengutip hasil tamanam yang hidup liar atau yang mereka tanam. Semuanya percuma dan mudah diperolehi.

Keadaan tersebut dah berubah dan kita tak dapat lagi menikmatinya lagi.

Sekarang kita perlu mendapatkan wang untuk kehidupan kita. Dengan adanya wang segala keperluan hidup kita boleh diperolihi.

Wang boleh diperolehi melalui berbagai cara terutamanya makan gaji dan berniaga. Ada juga cara yang salah seperti mencuri, menyamun dan merompak. Biasanya kita sebut “kita bekerja” untuk mendapatkan wang. “Bekerja" inilah kegiatan ekonomi.



bersambung . . . .



No comments:

About Me

My photo
Segala peristiwa dan pengalaman harian akan dimayakan di sini untuk kenangan masa hadapan dan rujukannya, supaya diingatkan apabila lupa atau hilang ingatannya.